Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku

26-006, Nowa Słupia

Jeziorko 123a

Tel: 41 317-79-80

spjeziorko@o2.pl

 

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1488322
  • Do końca roku: 246 dni
  • Do wakacji: 53 dni
1

Kartka z kalendarza

Statut Niepublicznego Przedszkola

Opracował: Zdzisław Dudzic

STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO 

W JEZIORKU

 

Spis treści:

1. Statut przedszkola

2. Załącznik nr 1 do Statutu – Karta zgłoszenia dziecka do przedszkola

3. Załącznik nr 2 do Statutu – Zasady rekrutacji do przedszkola

4. Załącznik nr 3 do Statutu – Formularz rejestracyjny

5. Załącznik nr 4 do Statutu – Umowa z rodzicami

 

Statut Niepublicznego Przedszkola

w Jeziorku

 

Preambuła

Nasze przedszkole jest drogowskazem do Małej i Wielkiej Ojczyzny, otwiera przed każdym dzieckiem świat, dlatego wychowujemy człowieka otwartego, aktywnego, twórczego. Wspólnie tworzymy życzliwą i bezpieczną atmosferę opartą na kulturze osobistej nauczycieli, dzieci i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu. Dajemy dziecku możliwość poznawania i rozumienia siebie i świata, odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej i otaczającej rzeczywistości, a także rozróżniania podstawowych wartości – dobra, miłości i przyjaźni.

 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania przedszkola, którego pełna nazwa brzmi: Niepubliczne Przedszkole w Jeziorku, zwanego dalej Przedszkolem.

§ 2

Siedziba Przedszkola mieści się pod adresem: Jeziorko 123a;26-006 Nowa Słupia

Tel/fax:(41)3177980 ;e-mail:spjeziorko@o2.pl.; REGON 260784690; NIP: 657-290-66-21

§ 3

  1. Organem prowadzącym jest Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Dębna i Jeziorka z siedzibą: Jeziorko 123a; 26-006 Nowa Słupia ; tel/fax:(41)3177980.
  2. Ustawowe zadania organu prowadzącego określone są w ustawie o systemie oświaty.
  3. Dodatkowo organ prowadzący prowadzi gospodarkę finansową, sprawy kadrowe wszystkich pracowników i zarządza nieruchomością przedszkolną.

§ 4

Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje: Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.

§ 5

Przedszkole działa na podstawie:

  1. Ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), art. 82–90,
  2. Ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.),
  3. Ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.),
  4. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977),
  5. Uchwały nr XIV/40/12 Rady Gminy  w Nowej Słupi z dnia 21 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych jednostek oświatowych oraz zakresu i trybu prawidłowości ich wykorzystania,
  6. Uchwały nr13/2013 Zarządu Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Dębna i Jeziorka z dnia 4 grudnia 2013 roku w/s prowadzenia przedszkola od dnia 1 września 2014 roku,
  7. Uchwały nr12/2014 zarządu Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Dębna i Jeziorka  w/s powierzenia stanowiska dyrektora Niepublicznego Przedszkola w jeziorku,
  8. Zaświadczenia o dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  9. niniejszego statutu.

Rozdział II

Cele i zadania Przedszkola

§ 6

Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym, w tym:

1)      rozpoznawanie i uwzględnianie indywidualnych potrzeb dzieci, troszczenie się o zapewnienie im równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesów,

2)      stwarzanie warunków do rozwoju samodzielności wychowanków, dążenia do osiągania celów, do podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,

3)      organizowanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej,

4)      podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych,

5)      zachęcanie dzieci do wyrażania swych uczuć, do otwartego kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi,

6)      rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności twórczej i wyrażania własnych myśli oraz przeżyć,

7)      otoczenie szczególną opieką dzieci niepełnosprawnych,

8)      umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

9)      tworzenie warunków harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci, uczenia bezpiecznych i prozdrowotnych zachowań.

§ 7

Do głównych zadań statutowych Przedszkola należy:

1)      realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego,

2)      wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach społeczno-kulturowych i przyrodniczych,

3)      sprawowanie opieki nad wychowankami i zapewnienie im bezpiecznych warunków pobytu w placówce,

4)      rozwijanie w ramach istniejących możliwości zainteresowań, uzdolnień i talentów dzieci,

5)      umożliwianie dzieciom uczestnictwa w zajęciach prognostyczno-kompensacyjnych,

6)      współdziałanie z rodzicami wychowanków w zakresie niezbędnym dla rozwoju dzieci,

7)      przygotowanie dzieci do nauki w szkole,

8)      umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej zgodnie z wolą rodziców.

§ 8

Przedszkole zapewnia każdemu dziecku:

1)      bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w budynku placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola,

2)      wspomaganie rozwoju dziecka,

3)      podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,

4)      pobieranie nauki religii, jeżeli rodzice wyrażają takie życzenie,

5)      współdziałanie z jego rodziną i wspomaganie jej w działaniach wychowawczych,

6)      pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub inną specjalistyczną,

7)      przygotowanie do rozpoczęcia nauki w szkole,

8)      przewidziane odrębnymi przepisami warunki bhp i ppoż.

§ 9

  1. Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określone są w podstawowych dokumentach wewnątrzprzedszkolnych, które tworzą:

1)      Program rozwoju Przedszkola,

2)      Arkusz organizacyjny Przedszkola,

3)      Tygodniowy rozkład zajęć,

4)      Przedszkolne zestawy programów nauczania,

5)      Plan wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli,

6)      Plan nadzoru pedagogicznego,

7)      Regulamin pracy rady pedagogicznej,

8)      Instrukcja wewnętrznego obiegu dokumentów.

  1. Dokumenty wymienione w ust. 1, po konsultacji z radą pedagogiczną, zatwierdza Dyrektor Przedszkola.

§ 10

  1. Przedszkole funkcjonuje w atmosferze akceptacji każdego dziecka, zabiegając o to, by osiągnęło dojrzałość szkolną.
  2. Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem warunków lokalowych, ekonomicznych, technicznych i administracyjnych określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział III

Organy Przedszkola i ich kompetencje

§ 11

Organami Przedszkola są:

1)      Dyrektor Przedszkola,

2)      Rada pedagogiczna.

§ 12

Dyrektor Przedszkola:

1)      kieruje bieżącą działalnością Przedszkola,

2)      jest przewodniczącym rady pedagogicznej,

3)      reprezentuje Przedszkole na zewnątrz,

4)      zapewnia, wspólnie z organem prowadzącym Przedszkole, bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w Przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki ich uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole i poza jego obiektem.

§ 13

  1. Do zadań Dyrektora należy:

1)      podanie do wiadomości pracownikom oraz rodzicom zapisów statutu Przedszkola,

2)      przygotowanie dokumentacji stanowiącej podstawy organizacji pracy w Przedszkolu,

3)      ustalenie ramowego rozkładu dnia, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów),

4)      opracowanie rocznego planu nadzoru pedagogicznego i planu obserwacji zajęć dydaktycznych,

5)      opracowanie planu szkoleń nauczycieli,

6)      sprawowanie nadzoru pedagogicznego w Przedszkolu,

7)      przedstawianie informacji o realizacji rocznego planu nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej,

8)      gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,

9)      realizowanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną,

10)  wstrzymywanie wykonania uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa,

11)  zapewnianie, wspólnie z organem prowadzącym, pracownikom właściwych warunków pracy, bhp i ppoż.,

12)  współdziałanie z rodzicami, instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola oraz instytucjami lokalnego środowiska,

13)  prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

14)  wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

  1. W razie nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go Zastępca Dyrektora.

§ 14

Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce. Rada pedagogiczna:

1)      zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z ustalonym harmonogramem, przynajmniej przed rozpoczęciem roku szkolnego, raz w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego,

2)      w zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym inne osoby zaproszone przez Dyrektora,

3)      zebraniom rady pedagogicznej przewodniczy Dyrektor,

4)      uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków,

5)      zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

§ 15

Zadaniem rady pedagogicznej jest:

1)      poszukiwanie odpowiednich rozwiązań metodycznych,

2)      pomoc koleżeńska w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych,

3)      planowanie zajęć otwartych dla rodziców i nauczycieli.

§ 16

Członkowie rady pedagogicznej mają obowiązek:

  1. rzetelnie realizować zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze Przedszkola,
  2. aktywnie uczestniczyć w zebraniach rady pedagogicznej,
  3. współdziałać ze sobą, tworzyć atmosferę życzliwości i pracować w zespołach,
  4. składać przed radą pedagogiczną sprawozdania z realizacji przydzielonych zadań,
  5. przestrzegać uchwał i postanowień rady pedagogicznej,
  6. zachować tajemnicę służbową.

§ 17

  1. W przypadku sporów lub konfliktów kompetencyjnych lub dotyczących zasad współpracy pomiędzy organami Przedszkola Dyrektor Przedszkola powołuje zespół w składzie:

1)      Dyrektor Przedszkola,

2)      przedstawiciel rady pedagogicznej,

3)      przedstawiciel rodziców,

– w celu wypracowania dobrego rozwiązania.

  1. Dyrektor może powołać taki zespół w każdej ważnej bieżącej sprawie Przedszkola lub w sprawie nieopisanej w niniejszym statucie. Dyrektor podejmuje decyzję po wysłuchaniu członków zespołu.
  2. Dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady pedagogicznej, jeżeli w regulaminie je pominięto.
  3. Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.

Rozdział IV

Organizacja Przedszkola

§ 18

  1. Przedszkole jest placówką jednooddziałową, zlokalizowaną w jednym budynku.
  2. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

§ 19

Dyrektor powierza  oddział opiece jednego nauczyciela/i.

§ 20

Liczba dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego nie może przekroczyć 25.

§ 21

  1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola sporządzony przez Dyrektora, a określany przez organ prowadzący.
  2. Arkusz organizacji Przedszkola określa:

1)      liczbę oddziałów,

2)      czas pracy oddziałów,

3)      liczbę miejsc w Przedszkolu

4)      liczbę dzieci zapisanych do Przedszkola,

5)      liczbę pracowników,

6)      czas pracy pracowników.

  1. Arkusz zatwierdza organ prowadzący Przedszkole.

§ 22

Organizację pracy Przedszkola w ciągu dnia określa rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na pierwszym w roku szkolnym zebraniu rady pedagogicznej. Uwzględnia on wymagania zdrowotne i higieniczne oraz jest dostosowany do założeń programowych i oczekiwań rodziców.

§ 23

Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§ 24

Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego przebiega we wszystkich oddziałach wiekowych od godziny 8:00 do 13:00.

§ 25

  1. W Przedszkolu organizowane są zajęcia ponadwymiarowe rozwijające zainteresowania, uzdolnienia i talenty dzieci. Ich częstotliwość i forma organizacyjna jest uzgadniana z rodzicami na początku każdego roku szkolnego.
  2. Zajęcia ponadwymiarowe mogą być finansowane ze środków Przedszkola lub dodatkowych opłat ponoszonych przez rodziców. Zakres i warunki finansowania zajęć przez Przedszkole określa organ prowadzący.
  3. Dyrektor Przedszkola ustala organizację i terminy tych zajęć.

§ 26

  1. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.
  2. Organizację i program wycieczek oraz imprez terenowych i kolonii dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
  3. W trakcie zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych dzieci korzystają z ogrodu znajdującego się wokół budynku Przedszkola.

§ 27

  1. Przedszkole może rozszerzyć ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb i możliwości poprzez:

1)      soboty adaptacyjne dla dzieci wraz z rodzicami,

2)      wydłużenie godzin pracy placówki na wniosek rodziców.

  1. W sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.

§ 28

  1. Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada:

1)      sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem,

2)      salę rekreacyjno-gimnastyczną,

3)      pomieszczenia sanitarne,

4)      pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,

5)      świetlicę,

6)      szatnię,

7)      szatnię dla personelu,

8)      plac zabaw,

9)      pokój logopedy – miejsce spotkań z rodzicami.

  1. Przedszkole zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczeń przedszkolnych i placu zabaw.
  2. Zasady bezpieczeństwa w Przedszkolu i poza nim określają regulaminy:

1)      spacerów, wycieczek i imprez przedszkolnych,

2)      zapewnienia ciągłej opieki w Przedszkolu,

3)      korzystania z terenu Przedszkola, w tym z placu zabaw,

4)      w sprawie postępowania w razie wypadków,

5)      przyjmowania dzieci do Przedszkola i odbierania ich z Przedszkola;

  1. Regulaminy wyżej opisane, po konsultacjach z radą pedagogiczną oraz rodzicami, zatwierdza Dyrektor Przedszkola.

§ 29

  1. Przedszkole funkcjonuje cały rok. Czynne jest od poniedziałku do piątku od 7:00 do 16:00.
  2. Remonty uniemożliwiające funkcjonowanie Przedszkola są planowane jeden rok wcześniej.
  3. Termin przerwy w działalności Przedszkola jest podany rodzicom z wyprzedzeniem.
  4. Organ prowadzący we współpracy z Gminą Nowa Słupia zapewnia dzieciom na ten czas miejsca w innej placówce według potrzeb rodziców.

Rozdział V

Wychowankowie Przedszkola

§ 30

  1. Do placówki mogą uczęszczać dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
  2. Na wniosek rodziców Dyrektor może wyrazić zgodę na przyjęcie do Przedszkola dziecka, które nie ukończyło trzeciego roku życia.
  3. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do placówki nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat.

§ 31

Dziecko w Przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

1)      właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego i zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)      szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,

3)      ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,

4)      poszanowania godności osobistej,

5)      poszanowania własności,

6)      opieki i ochrony,

7)      partnerskiej rozmowy na każdy temat,

8)      akceptacji takim, jakim jest,

9)      aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,

10)  spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,

11)  snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”,

12)  indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,

13)  pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.

§ 32

Przy respektowaniu praw dzieci przyzwyczajamy je do:

1)      aktywności, twórczości, eksperymentowania,

2)      samodzielności w podejmowaniu zadań i dokonywaniu wyborów,

3)      zaradności w sytuacjach trudnych,

4)      działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami,

5)      poznawania swoich możliwości i ograniczeń, akceptacji siebie i innych,

6)      tolerancji, otwartości wobec innych,

7)      bycia z innymi i bycia dla innych pomocnymi,

8)      przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu w Przedszkolu – własnego i innych.

§ 33

  1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z placówki osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów) bądź inne pełnoletnie osoby pisemnie upoważnione przez rodziców.
  2. Upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
  3. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
  4. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.

§ 34

  1. Przyjęć dzieci do Przedszkola dokonuje każdorazowo organ prowadzący lub osoba przez niego upoważniona.
  2. Warunkiem rozpatrzenia prośby o przyjęcie dziecka do Przedszkola jest złożenie karty zgłoszenia dziecka.
  3. Wzór karty zgłoszenia dziecka stanowi załącznik nr 1.
  4. Zasady rekrutacji określone są w załączniku nr 2.
  5. Nie przyprowadzenie dziecka do placówki w terminie 14 dni od daty podanej na karcie zgłoszenia jest równoznaczne ze skreśleniem z listy wychowanków.
  6. Rodzic wypełnia formularz rejestracyjny.
  7. Wzór formularza stanowi załącznik nr 3.

§ 35

Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia grupowego wychowanków. Koszt takiego ubezpieczenia pokrywa rodzic (opiekun prawny).

Rozdział VI

Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola

§ 36

W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz pracownicy obsługi. W miarę potrzeb może być utworzone stanowisko wicedyrektora.

§ 37

Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień każdego pracownika ustala organ prowadzący w uzgodnieniu z Dyrektorem Przedszkola. Przy podpisaniu umowy o pracę każdy pracownik otrzymuje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień, który jest aktualizowany w miarę potrzeb.

§ 38

  1. Pracownicy są zatrudniani na podstawie Kodeksu pracy i umów cywilnoprawnych.
  2. Pracowników zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów Kodeksu pracy, organ prowadzący.
  3. Nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu korzystają z uprawnień Karty Nauczyciela przewidzianych dla nauczycieli niepublicznych przedszkoli.
  4. Inne uprawnienia pracownicze wynikają z Kodeksu pracy.

§ 39

  1. Zasady zatrudniania oraz wynagradzania określa regulamin wynagradzania ustalany przez organ prowadzący taki jak dla Publicznej Szkoły Podstawowej w Jeziorku.
  2. Zasady organizacji pracy pracowników określa regulamin pracy taki jak dla Publicznej Szkoły Podstawowej w Jeziorku.

§ 40

  1. Nauczyciele zatrudnieni w placówce posiadają kwalifikacje zgodne z obowiązującymi przepisami.
  2. Nauczyciele wykonują pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz programem nauczania realizowanym w danym oddziale. Na ich podstawie prowadzą dokumentację pracy przedstawiającą rozwój dziecka.

§ 41

Do szczegółowych zadań nauczycieli należą:

1)      planowanie i wykonywanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Przedszkola, w oparciu o pełną znajomość dziecka i jego środowiska rodzinnego,

2)      wspieranie rozwoju dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

3)      dbanie o życie i zdrowie dzieci w czasie ich pobytu w placówce i podczas zajęć prowadzonych poza jej terenem,

4)      prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i realizację potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w ustalony sposób, podczas pobytu dziecka zarówno w placówce, jak i poza jej terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,

5)      stosowanie odpowiednich metod wychowania, nauczania i opieki,

6)      współdziałanie ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.,

7)      eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,

8)      wytwarzanie w Przedszkolu rodzinnej atmosfery, sprzyjającej dobremu samopoczuciu dzieci,

9)      współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach dotyczących wychowania, nauczania i opieki,

10)  prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z przyjętymi w Przedszkolu zasadami,

11)  planowanie własnego rozwoju zawodowego i podejmowanie działań na rzecz systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,

12)  dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,

13)  czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,

14)  inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,

15)  realizacja zaleceń organów kontrolujących Przedszkole.

§ 42

Nauczyciel ma prawo do:

1)      tworzenia i realizowania autorskich programów w uzgodnieniu z radą pedagogiczną i za zgodą Dyrektora,

2)      decydowania o stosowanych metodach oraz środkach dydaktycznych,

3)      korzystania z merytorycznej i metodycznej pomocy Dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.

§ 43

Nauczyciele otaczają opieką każdego z wychowanków i utrzymują indywidualny kontakt z rodzicami w celu:

1)      poznania i uwzględniania potrzeb rozwojowych dzieci,

2)      udzielania rodzicom wsparcia i pomocy w sprawach wychowawczych,

3)      udzielania informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,

4)      włączania rodziców w działalność Przedszkola.

§ 44

Informacji na temat dziecka nauczyciel może udzielić tylko rodzicowi lub opiekunowi prawnemu.

§ 45

Nauczyciele odpowiadają za jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, jej wyniki oraz za bezpieczeństwo dzieci powierzonych ich opiece.

§ 46

Do zadań pracowników administracji i obsługi należy:

1)      zapewnienie sprawnego funkcjonowania Przedszkola,

2)      utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,

3)      współdziałanie z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.

§ 47

Każdy z pracowników zna i respektuje Konwencję Praw Dziecka.

Rozdział VII

Rodzice wychowanków

§ 48

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

1)      przestrzeganie niniejszego statutu,

2)      przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki osobiście lub przez osobę upoważnioną zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

3)      terminowe uiszczanie opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu,

4)      informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

5)      współdziałania z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju,

6)      ubezpieczenie dziecka uczęszczającego do Przedszkola od następstw nieszczęśliwego wypadku.

§ 49

Rodzice mają prawo do:

1)      zapoznania się z programem wychowania, nauczania i opieki realizowanym w Przedszkolu,

2)      uzyskania bieżącej, rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń dziecka,

3)      uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy,

4)      przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi opinii na temat pracy Przedszkola,

5)      przebywania w Przedszkolu oraz obserwowania zajęć.

§ 50

Współpraca rodziców z Przedszkolem odbywa się w następujących formach:

1)      zebrań grupowych,

2)      konsultacji i rozmów indywidualnych z Dyrektorem lub nauczycielem,

3)      pedagogizacji rodziców,

4)      kącików informacyjnych dla rodziców,

5)      zajęć otwartych,

6)      wspólnych imprez połączonych z prezentacją umiejętności dzieci,

7)      spotkań integracyjnych, festynów rodzinnych itp.

§ 51

Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w placówce zgodnie z harmonogramem współpracy z rodzicami ustalonymi z nauczycielami.

§ 52

Rodzice za szczególne zaangażowanie i wspieranie pracy placówki mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list z podziękowaniami od Dyrektora i rady pedagogicznej.

Rozdział VIII

Środki finansowe na działalność Przedszkola

§ 53

Działalność placówki finansowana jest z:

1)      dotacji otrzymanych z budżetu Gminy Nowa Słupia,

2)      opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu wnoszonych przez rodziców,

3)      darowizn pozyskiwanych z różnych źródeł,

4)      innych funduszy.

§ 54

Opłatę za pobyt dziecka w placówce ustala organ prowadzący. W skład opłaty wchodzą: koszty wyżywienia, zajęcia dodatkowe, współorganizacja wycieczek i wyjazdów dzieci, okolicznościowe upominki dla dzieci, udział w teatrzykach i spektaklach organizowanych w Przedszkolu, programy dydaktyczne dla dzieci i nauczycieli.

§ 55

  1. Organ prowadzący podpisuje z rodzicem/opiekunem umowę cywilnoprawną o świadczenie usług w Przedszkolu.